Informeer alvorens je begint!
Een omgevingsvergunning heb je nodig voor veel werken aan en rondom de woning, het verkavelen van grond of de exploitatie van een ingedeelde inrichting. Ben je niet zeker of een bepaald werk vergunningsplichtig is? Laat je dan informeren door onderstaande vragen of neem contact op met de dienst Omgeving.
Ben je een aanvraag aan het invullen op het Omgevingsloket maar loop je ergens vast, neem dan contact op met de helpdesk van het Omgevingsloket:
- 078 78 78 54
- helpdesk.omgevingsvergunning@vlaanderen.be
Een omgevingsvergunning is een samentrekking van wat vroeger de stedenbouwkundige vergunning en milieuvergunning was. Binnen een omgevingsvergunning heeft men een opdeling gemaakt in verschillende thema's. Deze thema's zijn de volgende:
- Omgevingsvergunning stedenbouwkundige handelingen
- Omgevingsvergunning verkaveling
- Omgevingsvergunning ingedeelde inrichtingen en activiteiten
- Omgevingsvergunning vegetatiewijzigingen
- Omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten
Een aanvraag omgevingsvergunning kan betrekking hebben op één van deze thema's maar kan ook een combinatie zijn.
Het uitgangspunt is dat je een omgevingsvergunning nodig hebt voor alle werken rondom de woning. Voor bepaalde situaties kan deze vergunningsplicht vervangen worden door een meldingsplicht of zelfs een vrijstelling. Welke werken onder de meldingsplicht vallen en welke vrijgesteld van vergunning uitgevoerd kunnen worden, is bepaald in het meldingsbesluit en het vrijstellingsbesluit.
Bij twijfel of een bepaald werk vergunningsplichtig is, neem je contact op met de dienst Omgeving.
Afhankelijk van welke werken je wenst uit te voeren, is de medewerking van een architect verplicht. Er wordt vanuit gegaan dat de medewerking van een architect verplicht is tenzij de werken vallen binnen de bepalingen opgenomen in het besluit rond vrijstelling medewerking architect.
Omgevingsloket
- Een omgevingsvergunning moet ingediend worden via het Omgevingsloket. Dit is een digitaal loket dat beheerd wordt door Vlaanderen. Om toegang te krijgen tot dit loket moet je aanmelden via Itsme of met een kaartlezer en je identiteitskaart.
- Eens ingediend kan je de lopende procedure ook opvlogen via het Omgevingsloket.
Hoe weet ik of mijn dossier ontvankelijk en volledig is?
Binnen de 30 dagen na de dag waarop je de aanvraag indiende, brengen wij je op de hoogte of jouw dossier in orde is. Indien niet, dan laten we je weten wat je nog moet indienen. Deze communicatie zal verlopen via het Omgevingsloket. Elke keer er iets nieuw verschijnt op het Omgevingsloket word je hiervan op de hoogte gebracht via een mail van het Omgevingsloket zelf.
Wanneer wordt er een beslissing genomen?
- Binnen 60 dagen vanaf de dag na de ontvankelijk- en volledigheidsverklaring.
- Binnen 105 dagen met openbaar onderzoek vanaf de dag na de ontvankelijk- en volledigheidsverklaring.
In sommige gevallen kunnen deze termijnen verlengd worden met 60 dagen. Indien dit op jouw dossier van toepassing is, word je hiervan op de hoogte gebracht.
Hoe wordt de beslissing van mijn dossier kenbaar gemaakt?
De beslissing over je aanvraag is terug te vinden in het Omgevingsloket. Eens er een beslissing genomen is, zorgen wij ervoor dat deze beslissing op het Omgevingsloket komt te staan. Vaak zal bij deze beslissing ook een bekendmaking horen. Dit is een gele affiche op A2 formaat. Deze affiche wordt door ons voorbereid en wordt per post bezorgt of is op te halen op het stadhuis. Deze affiche moet uitgehangen worden op de locatie van de aanvraag en moet leesbaar zijn vanop het openbaar domein. Als bewijs van de plaatsing moet je een foto nemen van de aangeplakte affiche. Eén dag voor de start van de bekendmaking moet je dit ingeven in het Omgevingsloket samen met de genomen foto. Hiervan word je ook per mail op de hoogte gebracht.
Wanneer mag ik mijn werken aanvangen?
De werken mogen gestart worden indien je binnen de 35 dagen geen bericht hebt ontvangen van een beroep tegen de beslissing. Deze 35 dagen beginnen te lopen vanaf de start van de bekendmaking.
Het begin van de werken moet ingegeven worden op het dossier op het Omgevingsloket.
Procedures met behandelingstermijn
Bij de omgevingsvergunning zijn er twee mogelijke procedures: de 'gewone' procedure en de 'vereenvoudigde' procedure.
Deze procedures hebben twee grote verschillen:
- Bij een vereenvoudigde procedure bedraagt de beslissingstermijn 60 dagen terwijl dit bij een gewone procedure de beslissingstermijn 105 dagen bedraagt.
- Bij een vereenvoudigde periode is er geen openbaar onderzoek nodig terwijl dit bij de gewone procedure wel het geval is. Deze termijnen beginnen te lopen eens het dossier volledig en ontvankelijk verklaard is.
Welke aanvragen via de vereenvoudigde procedure kunnen, is geregeld in hoofdstuk 3, artikels 11 en 13 van het uitvoeringsbesluit omgevingsvergunning.
Bij een gewone procedure kan het zijn dat in bepaalde gevallen de termijn van 105 dagen éénmalig verlengd worden met 60 dagen:
- Bij een tweede openbaar onderzoek
- Bij toepassing van de administratieve lus
- Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad bevoegd is
Onderstaande foto is een schematische voorstelling van een doorsnee procedure.

Indien de werken onder de meldingsplicht vallen, moet de melding ingediend worden via het Omgevingsloket. Eens het dossier ingediend is, moet er binnen de 30 dagen een beslissing genomen worden. Na het nemen van de beslissing, moet er een gele affiche uitgehangen worden. Deze affiche moet 30 dagen aangeplakt worden maar je mag tijdens deze periode wel al starten met de werken.
Wordt er niet tijdig een beslissing genomen, wordt dit een stilzwijgende aktename.
Indien de melding enkel betrekking heeft op de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit van de derde klasse wordt de termijn van 30 dagen vervangen door een termijn van 20 dagen.