Ouders kunnen hun kinderen de familienaam geven van de vader/meemoeder, van de moeder of een dubbele naam in de volgorde die ze wensen. De naam wordt gekozen bij de aangifte van de geboorte in een verklaring van naamskeuze.
De akte van verklaring van naamskeuze vermeldt:
Naam
Voornamen
Geboortedatum en geboorteplaats van het kind of de kinderen op wie de verklaring betrekking heeft
Naam, voornamen, geboortedatum, en -plaats van de moeder en de vader of de meemoeder
Verklaring van naamskeuze door de ouders
Nieuwe naam van het kind of de kinderen
Wettelijke basis van de verklaring op basis waarvan de akte werd opgesteld.
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de akte van verklaring van naamskeuze aanvragen:
Een afschrift vermeldt:
De oorspronkelijke gegevens van de akte
De historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel:
De actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor de akte van verklaring van naamskeuze wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
Jezelf
De echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
De wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
Erfgenamen
Bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Je kan een afschrift of een uittreksel van een akte naamskeuze aanvragen in de gemeente waar de akte is overgeschreven of in de gemeente waar je op dat moment woonachtig bent.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:
Via het e-loket van onze stad
Via de attestenpagina van 'Mijn Burgerprofiel'.
Die elektronische afschriften en uittreksels zijn voorzien van een elektronische zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door onze stad. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kan je het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of in digitale vorm).
Sinds 1 januari worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Onze stad digitaliseert oude archieven naarmate afschriften en uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.