Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de akte van voornaamsverandering aanvragen.
Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor akten van voornaamsverandering wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
Jezelf
De echtgeno(o)t(e)
De overlevende echtgeno(o)t(e) of wettelijk samenwonende
Bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
Jouw erfgenamen
Bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel
Je kan een afschrift of een uittreksel van een akte van voornaamsverandering aanvragen in onze gemeente. Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:
Via het thuisloket van stad Hoogstraten via de rode knoppen bovenaan
Die elektronische afschriften en uittreksels zijn voorzien van een elektronische zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door onze gemeente. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kan je het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of in digitale vorm).
De akten van de burgerlijke stand worden uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Stad Hoogstraten digitaliseert oude archieven naarmate afschriften en uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.