Een nieuw ruimtelijke beleidsplan voor Hoogstraten
Het ruimtelijk beleidsplan wordt de opvolger van het huidige structuurplan. Het gemeentelijke ruimtelijke structuurplan gaat intussen al ruim 15 jaar mee. Het biedt daardoor geen houvast meer in nieuwe ruimtelijke vraagstukken, ontwikkelingen en uitdagingen waarmee we als stad geconfronteerd worden.
In het nieuwe beleidsplan ruimte omschrijven we daarom opnieuw het gewenste ruimtelijke beleid voor de komende jaren. De voorbereidende fase stelde uitdagingen op scherp en leverde ons bouwstenen en krachtlijnen op. De beleidskaders waar rond gewerkt gaat worden zijn de kernen, de open ruimte en de economische ruimte.
In 2021 nodigden we je uit om mee na te denken over het ruimtelijk beleid van Hoogstraten. We zijn gestart met een online inspiratieavond, aansluitend lanceerden we een bevraging om af te toetsen hoe onze inwoners staan tegenover de ruimtelijke uitdagingen en mogelijke oplossingen en tenslotte hebben we voor elke woonkern een werktafelsessie georganiseerd. Deze resultaten zullen we meenemen in het verdere traject.
Vroeger bepaalde het structuurplan het gewenste uitzicht van onze gemeente. Het ruimtelijk beleidsplan vervangt dit oude plan en maakt met haar strategische visie de gemeente klaar voor toekomstige uitdagingen. Het beleidsplan bepaalt dus de lijnen waarbinnen we onze gemeente verder willen ontwikkelen.
Een ruimtelijk beleidsplan is opgebouwd uit een strategische visie op lange termijn (horizon 2050) en een set van beleidskaders op korte en middellange termijn (+/-15 jaar) die samen het kader aangeven voor de gewenste ruimtelijke ontwikkeling.
De strategische visie omvat een toekomstbeeld als langetermijnvisie voor de ruimtelijke ontwikkeling en een overzicht van belangrijke beleidsopties op lange termijn. Beleidskaders zijn operationeel van aard en hebben een kortere looptijd. Ze zullen operationele beleidskeuzes voor de middellange termijn bevatten en actieprogramma’s voor een thema of voor een gebiedsdeel. Beleidskaders kunnen apart worden herzien, zelfs opgeheven. Het ruimtelijk beleid kan zo flexibel inzetten op een selectieve set van belangrijkste beleidsonderwerpen.
Het beleidsplan ruimte is in die zin ook dynamisch: de beleidskaders worden gemonitord en regelmatig geëvalueerd en zo nodig herzien om in te spelen op nieuwe evoluties, kansen of onverwachte gebeurtenissen.
Het beleidsplan is tot slot ook gericht op participatie en samenwerking tussen verschillende beleidsdomeinen en tussen de stad en haar partners. De beleidsplannen moeten dan ook tot stand komen in een procedure die participatie en overleg garandeert.
Een beleidsplan ruimte is geen kant-en-klaar masterplan. Het omvat geen gedetailleerde ontwerpen die direct zullen worden uitgevoerd. Een beleidsplan bevat wél strategieën, kaders en handvaten die ons helpen om heel concreet aan de slag te gaan in het formuleren, evalueren en beoordelen van beleidsaanbevelingen, ruimtelijke instrumenten, strategische projecten en acties.
De conceptnota, het woord zegt het zelf, is bedoeld om een goed beeld te geven van de visie op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Het is echter nog geen volledig uitgewerkt beleidsplan waarin alle ontwikkelingsperspectieven, aanduidingen en acties al volledig uitgewerkt zijn. Dat zal u ook merken bij het lezen van de teksten.
De conceptnota brengt al het werk uit de voorbereidende fase samen in een eerste concept voor de verdere uitwerking van het beleidsplan ruimte Hoogstraten. De voorbereidende fase stelde uitdagingen op scherp en leverde ons bouwstenen en krachtlijnen op die werden gebundeld in een conceptnota. De conceptnota geeft de hoofdlijnen van het ruimtelijk beleid aan. Ze vormt de basis om een eerste advies- en publieke raadplegingsronde te organiseren.
Het is de eerste formele stap in het proces naar een beleidsplan ruimte Hoogstraten. Na de conceptnota volgt nog een voorontwerpfase om tot slot te komen tot een definitief ontwerp.
De conceptnota geeft de stad de kans om hoofdlijnen, principes, vraagstukken, e.d. af te toetsen vooraleer ze verder uitgewerkt worden. De stad verwacht dan ook dat er op de conceptnota gereageerd wordt, zodat deze reacties mee sturing kunnen geven aan het verdere proces.
Met deze conceptnota presenteert stad Hoogstraten een eerste keer de strategische visie en de verschillende beleidskaders om ze op basis van inspraak en participatie verder te verfijnen, uit te werken, aan te passen en aan te vullen.
De conceptnota bevat naast deze inleiding 3 grote hoofdstukken:
In het hoofdstuk ‘ruimtelijke uitdagingen voor Hoogstraten’ geven we aan welke de grote uitdagingen zijn waarmee we aan de slag moeten binnen ons ruimtelijk beleid.
In het hoofdstuk ‘concept strategische visie’ geven we mee hoe we onze strategische visie vorm willen geven. Die strategische visie moet aangeven welke onze lange termijnvisie is op de ruimtelijke ontwikkeling van Hoogstraten. We werken daarvoor een ambitie uit, alsook krachtlijnen die we willen hanteren in het ruimtelijk beleid en tenslotte een ontwikkelingsvisie als basis voor het ruimtelijk beleid.
In het hoofdstuk ‘concept beleidskaders’ geven we aan hoe we die strategische visie vorm willen geven binnen de grote thema’s waar we een beleidskader aan wijden. Per beleidsonderdeel geven we aan welke strategie we hiervoor willen volgen. In de vervolgfase van het traject zullen hier uitwerkingen en acties aan toegevoegd worden.