Mentaal Welzijn

Info & richtlijnen

De veerkracht van de bevolking wordt in deze periode extra op proef gesteld. Veerkracht is dat wat je nodig hebt om je goed in je vel te blijven voelen, ondanks een tegenslag of dip. Maar soms is het gewoon echt te veel en zit je er door. Niet erg. Het kan heus geen kwaad om de boel even te laten waaien. Misschien is er wel iemand bij wie je terecht kunt? Samen kan je meer dan alleen.

Gezondheidsjournalist Jos Vranckx roept op om zeker nu aan veerkracht te werken. ‘Vertrouwen dat we eruit zullen geraken, dat hebben we nodig. Dat betekent ook: de coronastatistieken nuchter bekijken en in perspectief plaatsen. Zonder te minimaliseren, natuurlijk, maar ook zonder te over-dramatiseren. Als we weten dat er een uitzicht is, als we een houvast hebben, is het makkelijker om de harde maatregelen te aanvaarden en goed door te komen.’

Je kan ook zelf je veerkracht en gezondheid versterken.
Onze tips:

Bouw routine in

Veel dagelijkse gewoontes vallen weg nu. Probeer daarom toch routine in je dag te brengen. Sta op hetzelfde uur op en lunch bijvoorbeeld op vaste uren. Ook andere activiteiten zoals klusjes, tuinieren of wandelingen kan je een plekje in je dagplanning geven. Of vul dagelijks een kruiswoordraadsel of sudoku in.
Zo krijg je een vorm van regelmaat en voorspelbaarheid. Automatisch geeft dat een positief gevoel van controle.

Blijf bewegen en sporten

Een gezonde levensstijl en voldoende beweging is altijd belangrijk - en zeker ook in deze periode. En dit niet enkel voor je ‘fysieke weerstand’, na de nodige beweging zal je je gewoon ook beter voelen. Tijdens het bewegen maakt je lichaam ook stoffen aan die werken tegen angst en depressie.

Tips om thuis of binnen te bewegen of te blijven sporten vind je op Sporza.
Het Instituut voor Gezond Leven ontwikkelde verschillende stretch-oefeningen en kracht-oefeningen.
Ouderenvereniging OKRA deelt onder Beweeg in uw kot filmpjes met oefeningen.
Je kan dagelijks meedoen met de bewegingsoefeningen van Saartje Vandendriessche op TV Eén, net voor het middagnieuws van 13.00u. En ook RTV zendt elke dag om 10.30u en om 15.00u een bewegingssessie uit van 20 minuten.

Een 'Bewegen Op Verwijzing'-coach inschakelen kan tijdelijk zonder verwijsbrief.
Wie tijdens de coronacrisis fysiek en mentaal sterk wil blijven, kan nu nog eenvoudiger een beroep doen op een Bewegen Op Verwijzing-coach. Om de drempel te verlagen, is er tijdelijk geen verwijsbrief nodig van de huisarts. De afstemming tussen arts en coach blijft wel behouden. De sessies verlopen momenteel telefonisch of via videobellen.

Ga op zoek naar kleine gelukjes

Verwen jezelf. Haal wat lekkers en gezond in huis en zorg bijvoorbeeld voor een uitgebreid ontbijt of avondmaal. Ga geen pasta en rijst hamsteren, maar koop verse groenten en fruit. Die leveren het meeste vitaminen en energie. Geen zin om te koken? Kijk dan eens wat de restaurants in je buurt aanbieden. Sommigen leveren aan huis, anderen zetten een afhaalsysteem op.

Tip: op OogstStraten vind je onder meer een overzicht van thuisverkooppunten en automaten waar Hoogstraatse producten - en dus gezonde producten van eigen bodem - worden verkocht.

Verlies jezelf niet in drank, drugs, pillen, gamen of gokken

Bijna iedereen brengt nu veel meer tijd thuis door. Niet vanzelfsprekend als je worstelt met drank- of andere drugproblemen. Evenmin als je nu thuis meer samen bent met een dierbare die ermee worstelt.
De verleiding is ook groot om de verveling tegen te gaan en nu meer te drinken, gamen of gokken dan anders.

Meer info, advies, zelftesten en online zelfhulp vind je op de druglijn.

Nood aan een luisterend oor?

Meer info en hulp vind je op deze pagina.
Deze diensten hebben hun dienstverlening aangepast aan de geldende maatregelen.

Je welzijn als ouder(s)

Zorg goed voor jezelf!
Je verschillende rollen als ouder, werknemer, partner komen in deze periode samen op een hele nieuwe manier. Dat vraagt een zoektocht naar hoe je hiermee omgaat. Het is immers niet houdbaar om alles op dezelfde manier te willen doen als in ‘normale’ tijden. Niet alleen de combinatie van (thuis)werk met (jonge) kinderen is moeilijk verenigbaar. Ook tijd vinden voor jezelf is niet vanzelfsprekend. Toch is het in tijden van spanning goed om aandacht te hebben voor hoe goed jij in je vel zit.

Advies en hulp
Heb je nog vragen of wil je van gedachten wisselen over de aanpak binnen je gezin?

  • De Opvoedingswinkel blijft bereikbaar voor opvoedingsondersteuning via mail, telefoon, of facebook.

Mentale zorgen tijdens de zwangerschap of vlak na de geboorte?

Voor aanstaande ouders is de facebookpagina ‘mentale zorgen bij corona en zwangerschap’ gemaakt.

Vrijwilligerswerk is prachtig, maar vermijd nieuwe sociale contacten

Overal in Vlaanderen bieden vrijwilligers helpende handen aan. Die solidariteit verdient alle lof. Maar we moeten daarbij oproepen om ook in het vrijwilligerswerk afstand te houden van elkaar. We moeten zeker ook vermijden dat er door het vrijwilligerswerk fysieke sociale contacten gelegd worden tussen mensen die daarvoor geen band hadden. En we moeten vermijden dat er nieuwe groepen van mensen samengebracht worden. Dat is immers dé strategie om de verspreiding van het coronavirus zo goed mogelijk te vertragen.

Wil je toch een helpende hand bieden? Laat dit dan weten aan het Meldpunt voor hulpvragen van de stad. 

Merk je dat het niet goed gaat met iemand?

Wat kun je doen als je merkt dat het niet goed gaat met iemand? 
Op www.4voor12.be lees je hoe je het gesprek met iemand kan aangaan.

WEL
•     Wees alert voor signalen en neem ze serieus
•     Praat erover
•     Houd contact via telefoon, chat, videogesprek, brief
•     Betrek de omgeving
•     Zoek professionele hulp
•     Zorg voor jezelf
NIET
•     De problemen minimaliseren
•     Oplossingen aanreiken
•     Beloven dat je er met niemand anders over zal praten
•     Beloven dat je alle problemen kan oplossen.

Bronnen