Mentaal Welzijn

Info & richtlijnen

De veerkracht van de bevolking wordt in deze periode extra op proef gesteld. Veerkracht is dat wat je nodig hebt om je goed in je vel te blijven voelen, ondanks een tegenslag of dip. Maar soms is het gewoon echt te veel en zit je er door. Niet erg. Het kan heus geen kwaad om de boel even te laten waaien. Misschien is er wel iemand bij wie je terecht kunt? Samen kan je meer dan alleen.

Je kan ook zelf je veerkracht en gezondheid versterken.
Onze tips:

Bouw routine in

Veel dagelijkse gewoontes vallen weg nu. Probeer daarom toch routine in je dag te brengen. Sta op hetzelfde uur op en lunch bijvoorbeeld op vaste uren. Ook andere activiteiten zoals klusjes, tuinieren of wandelingen kan je een plekje in je dagplanning geven. Of vul dagelijks een kruiswoordraadsel of sudoku in.
Zo krijg je een vorm van regelmaat en voorspelbaarheid. Automatisch geeft dat een positief gevoel van controle.

Blijf bewegen en sporten

Een gezonde levensstijl en voldoende beweging is altijd belangrijk - en zeker ook in deze periode. En dit niet enkel voor je ‘fysieke weerstand’, na de nodige beweging zal je je gewoon ook beter voelen. Tijdens het bewegen maakt je lichaam ook stoffen aan die werken tegen angst en depressie.

Ga op zoek naar kleine gelukjes

Verwen jezelf. Haal wat lekkers en gezond in huis en zorg bijvoorbeeld voor een uitgebreid ontbijt of avondmaal. Ga geen pasta en rijst hamsteren, maar koop verse groenten en fruit. Die leveren het meeste vitaminen en energie. Geen zin om te koken? Kijk dan eens wat de restaurants in je buurt aanbieden. Sommigen leveren aan huis, anderen zetten een afhaalsysteem op.

Tip: op OogstStraten vind je onder meer een overzicht van thuisverkooppunten en automaten waar Hoogstraatse producten - en dus gezonde producten van eigen bodem - worden verkocht.

Verlies jezelf niet in drank, drugs, pillen, gamen of gokken

Bijna iedereen brengt nu veel meer tijd thuis door. Niet vanzelfsprekend als je worstelt met drank- of andere drugproblemen. Evenmin als je nu thuis meer samen bent met een dierbare die ermee worstelt.
De verleiding is ook groot om de verveling tegen te gaan en nu meer te drinken, gamen of gokken dan anders.

Meer info, advies, zelftesten en online zelfhulp vind je op de druglijn.

Je welzijn als ouder(s)

Meer info en tips vind je op de website van Huis van het Kind Hoogstraten.

Check Jezelf-tips

Mentaal fit blijven? Deze website zet je op weg, in coronatijden én daarbuiten! Met tips, oefeningen en verhalen van (bekende) Vlamingen.

Nood aan een luisterend oor?

Meer info en hulp vind je op deze pagina.
Deze diensten hebben hun dienstverlening aangepast aan de geldende maatregelen.

Merk je dat het niet goed gaat met iemand?

Wat kun je doen als je merkt dat het niet goed gaat met iemand? 
Op www.4voor12.be lees je hoe je het gesprek met iemand kan aangaan.

WEL
•     Wees alert voor signalen en neem ze serieus
•     Praat erover
•     Houd contact via telefoon, chat, videogesprek, brief
•     Betrek de omgeving
•     Zoek professionele hulp
•     Zorg voor jezelf
NIET
•     De problemen minimaliseren
•     Oplossingen aanreiken
•     Beloven dat je er met niemand anders over zal praten
•     Beloven dat je alle problemen kan oplossen.

Bronnen