Hoe kom ik gezond de feestdagen door?

Buiten lekker koud. Binnen gezellig warm. Laat de toastjes, wildgerechten en aangepaste wijnen maar komen! Tijdens de feestdagen gaat het er vaak bourgondisch aan toe. Maar de Kerstperiode hoeft geen overdaad te betekenen. Gezond feesten en toch genieten? Het kan.

1. Aperitief je niet te pletter

Je hebt mekaar een tijdje niet gezien, de kerstboom staat te blinken en daar komen de eerste hapjes al. Kan je kiezen tussen bladerdeeghapjes of hippe groentjes met een licht sausje? Overweeg eens dat laatste. Nog een glaasje cava? “Ja hoor, schenk maar bij”, is snel gezegd. Geniet van wat je eet en drinkt. Proef, zonder onoplettend tijdens het babbelen een portie toastjes en een resem aperitiefjes achterover te slaan.

2. Alcohol doet eten

Alcohol scherpt de honger aan. Wissel tijdens je feestmaal dus ook af met niet-alcoholische dranken. Geregeld een glas water tussendoor is een goed plan!

3. Maak een gezonde keuze aan tafel

Tijdens het feestmaal heb je vaak keuze uit meerdere (bij)gerechten. Geef de voorkeur aan groenten, vermijd overdaad aan vette sauzen en laat ook nog een kroketje voor je tafelgenoten. Tijd voor het dessert? Wie weet smaakt dat vers fruit je wel net zo goed als die stevige tiramisu? Het proberen waard.

4. Las een sobere dag in

Kerstvakantie betekent vaak meer dan één feestje of etentje. Heb je een heerlijk kerstdiner achter de rug? Hou het de dag nadien dan soberder: eet wat minder, laat de alcohol en kom je zetel uit. Sla echter geen maaltijden over of ga de dag nadien niet als een gek diëten. Hou het gewoon allemaal wat evenwichtig.

5. Actie tijdens het kerstdiner

Na het diner met een volle maag in de zetel tv kijken? Pak het eens anders aan. Organiseer tussen de gangen wat leuke activiteiten. Maak met zijn allen een fikse wandeling of doe samen wat gek met de Wii. Wie aan tafel of in de zetel blijft zitten, is ook meer geneigd om nog een hapje of glaasje te nemen. Of smokkel wat bewegingstussendoortjes in het Kerstmenu. Plezier gegarandeerd.

6. Nee, dank u

Ben je uitgenodigd bij vrienden of op restaurant? Komen ze om de vijf minuten bijschenken of een nieuw hapje presenteren? Je hoeft niet alles aan te nemen. Heb je genoeg, zeg dat dan ook. Trek je niks aan van tafelgenoten die je aansporen om nog wat te nemen.

7. Kerstboodschappen zonder auto

Heb je het aan je been dit jaar? Oudejaarsavond vindt bij jou plaats? Dan mag je volop gaan boodschappen doen. Voor grote hoeveelheden is het misschien lastig, maar voor kleinere boodschappen kan je ook te voet of met de fiets naar de winkel te gaan. Je zou versteld staan hoeveel er in een fietstas kan! 

8. Trek er op uit

Te koud om naar buiten te gaan in december? Duffel je in je warme winterjas, zet die flashy muts op en ga op stap. Wil je naar buiten? Begin dan op tijd, zodat je optimaal van het daglicht kan profiteren. Geocaching (schatzoeken met een wandel-gps) met de kinderen of schaatsen op de kerstmarkt? Het houdt je fit en geeft je een frisse neus.

Bron: ©Vlaams Instituut Gezond Leven vzw / Logo Kempen vzw