Hitteplan

Naar aanleiding van de extreme temperaturen geven wij u volgende tips:

Drink voldoende

  • Drink regelmatig, en vóór u dorst hebt.
  • Drink meer water dan gewoonlijk: minstens 1.5 liter in rust.
  • Vermijd alcohol en gesuikerde dranken. Alcohol doet uw lichaam meer vocht uitscheiden. Gesuikerde dranken worden dan weer minder snel opgenomen.

Hou het koel

  • Blijf binnen, en hou de zon buiten. In de binnen lucht is er minder ozon dan in de buitenlucht.
  • Blijf in de schaduw, zeker tussen 12 en 16 uur, de warmste uren van de dag.
  • Neem een frisse douche
  • Een ventilator doet de warme lucht circuleren maar brengt weinig of geen verkoeling.
  • Draag dunne en lichte kleding en bescherm uw hoofd tegen de zon.

Doe het rustig aan

  • Beperk lichamelijke inspanningen (bv. sportactiviteiten) tussen 12 en 22 uur. Verleg indien mogelijk inspannende activiteiten.
  • Verplaats uw activiteiten naar een (koele) binnenruimte en rust regelmatig.

Bijkomende tips

  • Eet licht verteerbare voeding. Als u een zware maaltijd moet verteren zal uw lichaamstemperatuur extra stijgen. Bewaar het voedsel koel (1-5 °C) om bederven tegen te gaan. 
  • Als u toch buiten moet komen, bescherm u dan tegen zonnebrand met een zonnecrème.

Beschikt u niet over een koele ruimte?

Kom dan naar campus Stede Akkers (Jaak Aertslaan 4 te Hoogstraten). In het dienstencentrum kan u terecht in de frisse cafetaria.