Stad Hoogstraten|VisitHoogstraten|UiT in Hoogstraten

Samen bewegen is … We denken aan veel dingen wanneer we die zin willen aanvullen. Samen bewegen is ontspannend en maakt je gelukkiger. Samen bewegen is gezond. Samen bewegen is toegankelijk. Maar samen bewegen betekent ook vooral voor iedereen iets anders. De ene wandelt graag of doet aan hardlopen, terwijl de ander liever baantjes trekt of op de trappers gaat staan.

Zet stap voor stap

Beweeg je niet veel? Start met mondjesmaat. Elk beetje beweging is beter dan niks. Probeer dagelijks een paar minuutjes meer te bewegen, in je eigen tempo. Kies voor haalbare doelen, je hoeft heus niet de Himalaya te beklimmen. Elke stap vooruit, richting de gezondheidsaanbevelingen, is een overwinning. Geef niet op wanneer je eens een terugval kent. 
Het advies is om wekelijks minstens 150 minuten matig of intensief te bewegen. Ook als je deze aanbeveling niet haalt, maar toch regelmatig beweegt, heb je er voordeel bij ten opzichte van de mensen die zeer weinig bewegen. De bewegingsdriehoek laat je duidelijk zien hoe vaak en hoe veel je best beweegt.
 
Hoe vaak of hoe veel moet ik bewegen?
Regelmatig bewegen heeft vele positieve effecten op je gezondheid. Bewegen is goed voor je gewicht, bloeddruk, cholesterol, spieren en botten, en bloedsuikerspiegel. Bewegen versterkt je immuunsysteem en helpt om chronische aandoeningen en overgewicht te vermijden. Samen Bewegen maakt je ook gelukkiger. Als je voldoende beweegt, voel je je vanzelf beter in je vel. Je hebt meer energie en voelt je fitter. Je slaapt beter. Je kan je beter concentreren. Je kan beter om met stress. Het risico op depressie vermindert. Op latere leeftijd kan je langer zelfstandig leven. Bewegen verbetert echt je levenskwaliteit.

Onze Hoogstraatse beweegvoorbeelden

Conny

Jos

Myriam

Onze tips om samen (meer) te bewegen

Zorg voor meer beweegmomenten
In een gezonde mix wissel je zitten, staan en bewegen af. Je hoeft daarvoor zelfs niet persé te sporten. Zoek mogelijkheden om actief te zijn. Er zijn er veel, bijvoorbeeld:
• Huishoudelijke klusjes brengen vanzelf een dosis beweging met zich mee. De ramen lappen, de auto wassen, stofzuigen of dweilen: met je favoriete muziek erbij kan het zelfs een fijne work-out worden. 
• Zet je hometrainer voor de tv, dan is bewegen geen extra opdracht maar gewoon ontspanning terwijl je naar je favoriete serie kijkt.
• Laat de hond een keertje vaker uit, die vindt dat niet erg.
• Gebruik een stappenteller of een activity tracker om jezelf te motiveren dagelijks een minimum aantal bewegingen uit te voeren. 
 
Wandelen, fietsen en doen in Hoogstraten
Hoogstraten biedt verschillende themawandelingen en een uitgebreid wandelnetwerk. In en om Hoogstraten is het ook heerlijk om te fietsen. Er is voor ieder wat wils: korte en lange routes, een uitgebreid fietsknooppuntennetwerk en een mountainbikeroute voor de sportieve fietser. Klik hier voor een overzicht, of stap eens binnen in het kantoor van Visit Hoogstraten voor meer info.
 
Zwem je gezond
Zin om meer te bewegen? Waarom probeer je niet om baantjes te gaan zwemmen in het zwembad? Zwemmen is één van de gezondste en doeltreffendste manieren om aan je conditie te werken. Je belast je gewrichten niet en het is nog leuk ook! In Hoogstraten kan je terecht bij Sportoase Stede Akkers om baantjes te trekken. En in het zomerseizoen kan je uiteraard ook zwemmen in recreatiedomein De Mosten.
 
Beweegoefeningen
Vlaams Instituut Gezond Leven raadt je aan om minstens 2 keer per week aan de versterking van je (grote) spieren en botten te werken. Zo voel jij je fit om je dagtaken uit te voeren. Spandexbroekje aan en naar de fitness dus? Dat kán, maar hoeft helemaal niet. Deze slimme krachtoefeningen doe je gewoon thuis of onderweg: krachtoefeningen in beeld.
Word je een dagje ouder? Dan raden wij je aan om, naast spierversterkende oefeningen, minstens twee keer per week specifieke coördinatie-oefeningen te doen. Zo loop je minder risico om te vallen en kun je lang(er) zelfstandig wonen. Blijven bewegen is dus de boodschap, ook al voel je je wat onzeker. Stretch- en evenwichtsoefeningen.
 
#deKempenbeweegt
Ook in 2022 kunnen we met z’n allen thuis sporten! Het populaire bewegingsprogramma op RTV krijgt een vervolg met nieuwe afleveringen in februari. Stem dus elke werkdag af op RTV, om 10.30 of om 15.00 uur. Iedereen kan meedoen! Coaches Marjan en Jim tonen gelijktijdig de oefeningen, zowel staand als zittend. Hierdoor kan je de oefeningen aanpassen aan je eigen mogelijkheden. Doe jij liever de intensievere, staande oefening? Of ga je voor de meer toegankelijke oefening op de stoel? Alles kan, zolang je maar beweegt! 
 
Sporten in clubverband
Vele mensen zijn beter gemotiveerd om te bewegen als ze het in gezelschap kunnen doen. Een sportclub is dan een uitstekende keuze. Wil je liever sporten in clubverband, dan kan je terecht in één van de vele Hoogstraatse sportclubs in je buurt. Zij bieden tal van sporten aan, gaande van fietsen en voetbal over zwemmen, turnen, dans, hockey, badminton en tennis. Zoek hier een vereniging of neem contact op met de sportdienst.