Plattelandsklassen

Tijdens deze openluchtklassen maken de kinderen kennis met onder andere het boerderijleven. Ze gaan op bezoek bij verschillende soorten bedrijven. We spelen allemaal samen ‘boerengolf’.

Dit schooljaar gaan we op plattelandsklassen en kan u hieronder de verslagen en foto's terugvinden.

DAG 1: 7 juni 2021

Vandaag vertrokken we op plattelandsklassen naar de Green Valley in Teuven. De bus bracht ons eerst naar de steenkoolmijn in Blegny. Daar hebben we eerst in het zonnetje een pick-nick gedaan en een beetje gespeeld in de speeltuin. Daarna kregen we in twee groepen een rondleiding van geweldige gidsen. Het was heel interessant om eens te kunnen zien hoe mensen vroeger in de mijn moesten werken. Na ons bezoek aan de mijn bracht de bus ons naar de Green Valley waar we ons geïnstalleerd hebben in de kamers. Terwijl we even moesten wachten op het eten, speelden we buiten op het prachtige domein. Het eten was verrukkelijk! Nadien deed het 6de leerjaar samen met de juffen en meesters de afwas. Om deze prachtige dag af te sluiten, deden we een leuke estafette in de avondzon.

DAG 2: 8 juni 2021

Vandaag was onze tweede dag in Teuven. Na een rustige nacht genoten we samen van een heerlijk ontbijt buiten op het terras. Daarna maakten we ons klaar voor een bezoek aan het melkveebedrijf van boer Luc, de eigenaar van de Green Valley. Hij vertelde ons over het werk op de boerderij. We mochten de koeien aaien en eten geven. Boer Luc nam ons ook mee naar de melkput waar we zelf koeien mochten melken en mochten proeven van de melk rechtstreeks uit de uier. Na onze lunch vertrokken we te voet naar het fruitteelt bedrijf niet zo ver van de Green Valley. We moesten even zoeken, maar toen we het bedrijf gevonden hadden, konden we genieten van het prachtige landschap met appel- en perenbomen. De fruitteler legde ons uit wat er in elk seizoen gebeurt op het bedrijf. Nadien kregen we vers appelsap mee om als 4-uurtje van te proeven. Dat was super lekker. Na het avondeten kregen we van Mieke een heel interessante uitleg over de Voerstreek. Zo kwamen we meer te weten over de streek waar we logeren en waar we de komende dagen nog vele uitstapjes zullen maken. Na weer een vermoeiende maar leuke dag, namen we een verfrissende douche en gingen we naar dromenland.

DAG 3: 9 juni 2021

Vandaag was een speciale dag. We vertrokken in de ochtend samen met Mieke op pad voor een wateronderzoek. In de rivier zocht de ene groep naar beestjes. Terwijl deed een andere groep heel hard zijn best om mooie bootjes te maken met hout, nagels en andere toebehoren. Na een tijdje wisselden we en op het einde deden we bootjesrace op de rivier. Toen we terugkwamen, waren de kinderen van 1 en 2 net aangekomen bij de Green Valley. Het was een heel fijn weerzien. Samen genoten we in het zonnetje van een lekkere lunch. Na het eten deden we in verschillende groepen boerengolf. Het was erg leuk om tegen een balletje te slaan tussen de koeienvlaaien. Nadien speelden we nog even op het terrein om daarna samen te eten. Na het eten ging de 2de en 3de graad nog een avondwandeling maken met bijhorende vragen over het dorp Teuven. De 1ste graad deed een spannende estafette in de avondzon.