Elke burger wordt ingeschreven in de registers van de gemeente van zijn of haar hoofdverblijfplaats.
Verblijf je tijdelijk en kortstondig niet in je hoofdverblijfplaats? Dan moet je de dienst Burgerzaken van je gemeente verwittigen. Je hoofdverblijfplaats wordt dan niet gewijzigd en je blijft ingeschreven in de registers van je gemeente.
De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid (binnen- of buitenland) zijn strikt beperkt tot onderstaande opsomming. In veel van deze gevallen moet je bewijzen kunnen voorleggen. Bovendien moet je ook een hoofdverblijfplaats hebben waar je op elk ogenblik naar kan terugkeren.
mensen die in een verpleeginrichting, rusthuis of psychiatrische instelling verblijven
studenten
gedetineerden
beroepsmilitairen en burgerpersoneel
dienstplichtigen (enkel voor niet-Belgen)
personeel van de federale politie en meer dan 1 jaar afwezig
Belgische diplomatieke ambtenaren
personen die 6 maanden of langer verdwenen zijn
mensen die minder dan 1 jaar afwezig zijn voor:
vakantie
gezondheidsredenen
studie- of zakenreizen
beroepsopdrachten in binnen- of buitenlandstudenten gedetineerden beroepsmilitairen
burgerpersoneel, dienstplichtigen (enkel voor niet-Belgen)personeel van de federale politie
Belgische diplomatieke ambtenaren waarvan de verdwijning sinds 6 maanden of langer gesignaleerd werd aan de lokale of federale politie.
Je maakt een afspraak bij de dienst Burgerzaken, onder de benaming "bevolking-afhandelen verhuis".
Zorg dat je het volledige nieuwe adres hebt van het buitenland en ook dat je bewijzen hebt als je daar verblijft voor bv. studies of werk, ....
Indien je meerdere vragen hieromtrent hebt, kan je ook steeds eerst contact opnemen met de dienst Burgerzaken via 03 340 19 11 of via mail bevolking@hoogstraten.be . Dan geven zij je duidelijke uitleg en kan je ook voor de nodige bewijzen zorgen als je de tijdelijke afwezigheid komt aangeven.
de nodige bewijzen (studie, werk, medisch, leger, diplomatiek, ...)
de elektronische identiteitskaarten/verblijfskaarten
de pin-code(s) hiervan
het volledige buitenlands adres
best persoonlijk aangeven omdat er ter plaatse ook formulieren moeten ondertekend worden
Deze dienstverlening is gratis.
De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid worden strikt beperkt tot de categorieën van personen die opgenomen zijn in artikel 18 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister (gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 9 maart 2017).