Evenementenloket

Wilt u een occasioneel evenement organiseren? Gelieve dan het reglement even goed door te nemen.

Alsook dient u een procedure te volgen om een evenement aan te vragen. Om na te gaan onder welke categorie uw evenement valt, kan u onderstaand schema raadplegen.

Eerste vraag: Moet ik een aanvraag indienen voor mijn evenement?

Voor private evenementen geldt:

Indien het evenement plaats vindt in een semi-openbaar gebouw (bijv. parochiezaal) zonder milieuvergunning klasse 2 dient dit te worden gemeld bij de dienst evenementen.
Indien er een afwijking op de geluidsnormen nodig is, dient er een vergunning te worden aangevraagd.
Erkende verenigingen en handelaars kunnen voor hun privaat evenement onder bepaalde voorwaarden ook een inname doen van het openbaar domein. Hiervoor dient opnieuw een vergunning aangevraagd te worden volgens de gebruikelijke termijnen.

Voor openbare evenementen geldt:

Indien het evenement plaats vindt in een vaste inrichting zonder afwijking geluidsnormen en verkeerswijziging of inname openbaar domein, dient er enkel een melding te gebeuren.

Voor alle andere evenementen dient er een vergunning te worden aangevraagd.

Zowel melding als vergunning gebeuren via het daarvoor bestemde aanvraagformulier.

Belastingen en retributies
  • Belasting op de inname van het openbaar domein.
  • Belasting op openbare danspartijen en festiviteiten.
  • Retributie op het ter beschikking stellen van elektriciteit op kermissen en openluchtevenementen.
  • Retributies op de materiële dienstverlening.

Uitzonderingen

Om flyers uit te delen op markten, tijdens evenementen en op openbare plaatsen in de gemeente, hebt u een toelating nodig.
Deelt u de flyers uit aan de uitgang van een school, dan hebt u ook de toestemming nodig van de schooldirectie.